FÉKRENDSZER

FÉKNYEREG FELÚJÍTÁS

Miért fontos a féknyergekről gondoskodni:

A fékrendszer egyik fontos eleme a féknyereg, amely a legnagyobb igénybevételnek van kitéve. Évszaktól függően kap hideget, fékezéskor fellépő hőt, vizet, sarat, port, homokot, és sok egyéb működés hatásfokát csökkentő tényezőt. Ezen behatások eredményeképp minden járműnél eljön az az idő, amikor már nem lehet halogatni a féknyergek cseréjét.

Új szolgáltatásunk:

Cégünk elhatározta, hogy a javításokban szerzett több évtizedes tapasztalatát féknyereg felújításban is kamatoztatja. Ennek érdekében - szaktudásunkban bízva - megszereztük a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiadott H minősítést! Ennek köszönhetően vállaljuk MERITOR, KNORR, WABCO féknyergek felújítását 12 hónap garanciával, hivatalos műbizonylattal.

Miért érdemes cégünk által felújított féknyerget vásárolni?

- A felújított féknyergek ára sokkal alacsonyabb, mint egy újé,

- Az általunk felújított féknyergek minősége megegyezik a gyáriéval,

- Hivatalos műbizonylattal adjuk féknyergeinket,

- Garancia: 12 hónap és sok elégedett ügyfél

- Raktárról azonnal kiszolgáljuk.

Ön pénzt, időt, és fáradságot takaríthat meg felújított féknyergeinkkel, mert a nálunk vásárolt féknyerget szervizünk időpont egyeztetés után beépíti, így nem kell vesződni a felszereltetéssel.

Reméljük, mihamarabb üdvözölhetjük önt is elégedett ügyfeleink körében.


Tudnivalók a fékrendszerről

Hazongépjárműveken alkalmazott fékrendszerek:

1. Üzemi fék

2. Rögzítő fék

3. Lassító fék

1. Az üzemi féknek nevezzük azt a rendszert, amit a fékpedál lenyomásával vezérlünk. Ezzel a rendszerrel lassítjuk, illetve állóra fékezzük a haszongépjárművet.

2. A rögzítő fék álló helyzetben használható, a gépjármű és a szerelvény rögzítését végzi.

3. A lassító fék menetközbeni, nem fékpedál által vezérelt lassító fékszerkezetek. Ilyen rendszerek a kipufogófékek és a retarderek.

Haszongépjármű fékrendszer

Általános leírása

1. Az üzemi fék

Azt nem árt tudni, hogy a SCANIA haszongépjárműveknél nincs kevert, azaz felemás fékrendszer, mint ahogy a kisebb tehergépjárműveknél a mai napig alkalmazott- megszokott műszaki megoldás. (Elől tárcsa- hátul dobfék.) A Scania kamionoknál csak egy fajta rendszer fékezi a gépjárművet. 2001 év utáni kamionoknál jóformán csak a tárcsaféket használják, építik be a gyártók. A dobféket különleges gépjárműveknél alkalmazzák, ahol a szennyeződés kizárása, vagy az extrém hőmérséklet kezelése a megoldandó feladat. Ilyen gépjárművek lehetnek például a bányagépjárművek, vagy katonai, és sarkkutató gépjárművek.

A légfékes haszonjárművek üzemi fék rendszerének jellemzői:

  • a haszongépjármű valamennyi kerekére hat,
  • fékhatása fokozatmentesen szabályozható,
  • a jármű hossztengelyére szimmetrikus fékhatást fejt ki,
  • két, egymástól független fékkörből áll,
  • az egyik fékkör kiesésekor, a másikkal a biztonsági fékre előírt hatást képes kifejteni,
  • ha a légtartályokban a nyomás nem elegendő optikai és akusztikai figyelmeztető jelzést kell adjon,
  • a fékerő felosztásra a futóművek között az előírásoknak meg kell felelni,
  • ez laprugós járműveknél mechanikus működtetésű fékerő módosítóval teljesíthető,
  • légrugós járműveknél a légrugó nyomással arányos fékerők valósulnak meg a hátsó kerekeknél.

Az általános haszongépjármű alap fékrendszerének felépítése:

  • Kompresszorok,
  • Hűtő csőkígyó,
  • Olaj és kondenzátum leválasztó,
  • Fagymentesítő szivattyú,
  • Nyomásszabályozó,
  • Többkörös védőszelepek,
  • Áteresztő szelepek,
  • Légszárító,
  • Összetett sűrített levegő előkészítő egység Air Processing Unit (APU),
  • Elektronikus sűrített levegő előkészítő egység (EAC),
  • Légtartályok,
  • Csövek és kötőelemei,
  • Egyéb kiegészítő szerelvények (nyomásmérő, nyomás kapcsoló, jelző berendezések).
  • Féknyereg
  • Fékdob
  • Fékpofák
  • Fék munkahenger

2. Rögzítő fék

A gépkocsivezető a rögzítő fék szeleppel tudja, befékezni, illetve oldani a gépkocsi rögzítő fékjét. Ezt a szelepet a műszerfalon, illetve a vezetőfülke olyan részén kell helyezni, hogy a vezető ülésből könnyen elérhető legyen. Az újabb rögzítő fék szelepeket elektromos kapcsolóval is ellátják, amely az elektronikus fék rendszernek ad információt a befékezett állapotról. Ilyenkor az elektronika letiltja az üzemi fék nyomáskivezérlését és ezzel megakadályozható a két fékrendszer hatásának összeadódása. A rögzítő fék rendszernél a sűrített levegő csatlakozók kisebb átmérőjűek azért, hogy a bekötésnél ne lehessen összetéveszteni más szerelvénnyel.

A rögzítő fék rendszer részei:

  • Légtartály,
  • rögzítő fék szelep,
  • relé szelep (addíció-gátlós relé szelep),
  • rugóerő tárolós kombinált munkahenger,
  • visszacsapó szelepek,
  • két utas szelep.

A levegővel működtetett rögzítő fék fő jellemzője, hogy befékezett helyzetben a rögzítő fék szelep kimeneti csatlakozója nyomásmentes, így a kombinált fék munkahengerben lévő előfeszített rugó befékezi a járművet. A rugóerő tárolós fék munkahenger addig tartja zárva a rendszert, amíg nincs meg a megfelelő nyomás. Ellentétben a többi rendszerrel a rögzítő fék negatív nyomáskivezérlésű. Ez azt jelenti, hogy menet állapotban kivezérli a teljes tartálynyomást, mely a dugattyúra hat és összenyomja a rugót és a gépkocsi rögzített állapota megszűnik.

3. Lassító fék

A tartós lassító fékberendezések kopásmentes lassítást tesznek lehetővé. Ezek az üzemi féktől független berendezések jelentősen növelik a haszonjárművek aktív biztonságát és növelik a használat gazdaságosságát. Az össztömegtől függően hatóságilag is kötelezővé teszik beszerelését.

A kipufogó fék a kipufogógáz kiáramlását akadályozza a hengerekből, a motorból. Általában egy taposópedál működteti, ami a gépkocsivezető lába mellett helyezkedik el. A kipufogóféket nagy zajhatása miatt manapság már csak a növelt hatású motorfékkel kombinálva szokták alkalmazni.

Az utóbbi évtizedekben széles körben elterjedtek viszont a haszonjárműveknél a hidrodinamikus és az örvényáramú retarderek különböző változatai. A Primer beépítés azt jelenti, hogy a lassító fékberendezést a belsőégésű motor és a sebességváltó közé, vagy közvetlenül a motorra szerelik. Gyakoribbak a szekunder beépítésű változatok. Ezek a sebességváltó és a hátsó futómű között, vagy a hátsó futóművön találhatók. A retarderek felszerelése a gépkocsira jelentős többlet költséget jelent. Alternatívát jelent a növelt hatású motorfék alkalmazása.

A műszaki leírásban felhasználtunk néhány részletet a... 

Közúti járműrendszerek szerkezettana - Kádár Lehel Dr. Varga Ferenc Kőfalusi Pál munkáiból